Vaikų socializacija

...

Daug kalbama apie individualumą, jo svarbą brandžiam ir sėkmingam žmogui, tačiau prisiminkime ir kitą nemažiau svarbią sąvoką, nuo kurios galbūt iš tiesų jis ir prasideda – socializacija.

Ankstyvoje socializacijos stadijoje jau patys mažiausi įgyja pirmąsias savo žinias kopijuodami aplinkoje matomus suaugusiuosius, neretai ir gyvūnus. Taip mažylis išmoksta valgyti, kopijuodamas mamą ir tėtį, atkartoja kieme pamatyto šuniuko lojimą, paukštelio cypsėjimą ir pan. Žinome, kad taip mažylis mokosi ir pažįsta pasaulį. Galiausiai, vaikai išmoksta būti pilnaverčiais visuomenės nariais, perima kultūrą ir tradicija iš vyresniosios kartos ir atskleidžia save.

Socializacija dažniausiai vyksta per grupinę patirti, todėl ankstyvame amžiuje ypač svarbu žaidimai. Mažiesiems buvimas tarp savo amžiaus ar vyresnių vaikų lavina gebėjimą dalintis, užjausti, būdami vieni šalia kitų jie mokosi susikaupti, netrukdyti ir išmoksta gerbti kito savitumą. Bendraujant grupėje neišvengiami ir konfliktai, su kuriais vaikai išmoksta susidoroti, juos spręsti arba kreiptis pagalbos. Be to, vykdant veiklą mažesnėse grupėse atsiranda galimybė daugiau laiko skirti kiekvienam vaikui atskirai. Tai ypač svarbu, kai mažasis – uždaresnis, linkęs atsisakyti jam siūlomų veiklų ir mieliau žaidžia vienas. Tokiu atveju pedagogui lengviau įgyti pasitikėjimą ir ugdyti vaiką būtent per žaidimus.

Žaidimai ir mokymasis grupelėse taip pat gali būti puiki elgesio koregavimo priemonė. Sutikdamas su bet kuria jam siūloma veikla vaikas sutinka su esamomis taisyklėmis, taip gali būti ugdoma drausmė, kuri ilgainiui mažajam tampa įpročiu – jis suvokia, kad būdamas ne vienas privalo atitinkamai elgtis ir pastebi, kad teigiamas elgesys iššaukia ir tokį patį atsaką. Puiku, kad žaidimus galima nesunkiai suderinti su mokymusi, todėl mažiesiems ugdytis tampa dar įdomiau ir linksmiau.

Nereikėtų bijoti žodžio ,,mokymasis“ ankstyvame vaikų amžiuje. Tokią veiklą vykdo kompetencijų turintys specialistai-pedagogai, todėl nereikėtų bijoti, kad iš 3-6 m. vaikų bus reikalaujama ir tikimąsi vienodų sugebėjimų arba siūlomos nesukomplektuotos veiklos. Veiklos siūlomos atsižvelgiant į mažųjų amžiaus grupę ir parenkamos atitinkamos veiklos, padėsiančios mažiesiems mokytis, bendrauti ir pažinti nekeliant papildomo streso ar baimių.